Saturday

Episode 11, Babak 1:Chinta




Tajuk ni memang tajuk Drama slot akasia TV3 yang sangat mengancam perasaan, tapi label cinta kali ini pasal mengenang saat-saat masam dan manis setelah Ber 'tahun' - tahun di alam perkahwinan . Tetapi kad jemputan pinjam daripada sepupu yang telah selamat melangsungkan perkahwinannya. (Selamat Pengantin Baru Linda dan Nizam).




Selama menjadi pasangan suami isteri tipulah kalau kata tak berdendum pintu, tak berkelentung periuk belanga, dan tak bertegang urat leher. Semua itu asam garam hidup berumah tangga. Tapi sebagai suami atau isteri yang penting SABar..Mula-mula usia perkahwinan memang sangat manis bagi sesetengah pasangan (kita taklah manis kerana terpaksa duduk berasingan),semua harum (sampai skrg pun harum sbb selalu beli minyak wangi), semua baik di pandangan mata. Kalau terlanggar batu , batu yg kene sumpah. Berjalan macam pimpin orang buta (maaf ye!, tiada maksud tersirat),ah!! cinta..Rasa macam nak putar semula balik, tapi apa nak kate...yang indah itu ada tapi tanpa kene pupuk baja, mungkin lama-lama akan jadi lemau lah..Kekadang bukan tak nak pimpin tangan tapi anak-anak dah berderet-deret,dah sambar tangan ibu atau ayahnya dulu. Bukan tak mau pegang tangan,tapi nak kene dukung anak lah pulak. Biasanya ibu banyak kerja nak uruskan anak2, jadi suami selalu kene mengalah (lainlah kalau ada bibik yg urusin). Isteri bukanlah superwomen selalu nak perfect; kekadang ada masa terkehel jugak kan. (ini bukan orang lain, diri sendiri la!) Perasaan isteri paling payah nak stabil (sebab itu tak boleh jadi pemimpin) . Memang dalam ceramah-ceramah banyak menyatakan wanita paling senang masuk syurga hanya dengan suaminya redha kepadanya.Taat dengan suami. Ikut kate suami selagi dia tidak menyuruh berbuat perkara yang dimurkai Allah. Semoga suami ku dalam keadaan stabil sentiasa, agar aku juga akan sentiasa taat kepadanya..Tetapi semua itu perlu suatu perkongsian yang pintar...(betul?)

Walaupun suara hati isteri kadang-kadang tidak dapat dibaca oleh suami. Tetapi jika suami pejamkan mata (bukan tidur lena) dan bayangkan mukanya, kerjanya dirumah( suri rumah) atau di pejabat (isteri berkerja) maka gelombang fikiran suami ini akan sampai kepada isterinya (dengan practise selalu lah).Cubalah buat. Menurut pakar-pakar fizik seluruh badan kita diliputi oleh beberapa gelombang cahaya. Itu pasal orang buat kajian aura. Gelombang kita boleh ditemukan dengan orang yang kita sayang...Gelombang cinta..jika mahu..tapi bukan jampi ye!!Tetapi jika tidak boleh baca fikiran suami atau isteri...kenelah bertanya..



"Sabda Nabi s.a.w."Sebaik-baik suami dikalangan umatku adalah yang baik dengan isterinya..." Perempuan yang terbaik adalah isteri yang terbaik buat suaminya"..


Tuesday

Babak 2:Salam Baitullah


Hari ini sudah 10 Zulhijjah 1431H, hampir 3 juta jemaah haji seluruh dunia termasuk kira-kira 26 ribu jemaah rakyat Malaysia telah melalui pengalaman menyempurnakan rukun haji iaitu wukuf di Arafah dan bermalam di muzdalifah seterusnya pagi ini bersama-sama mengerjakan sembahyang sunat idul adha di Masjidil Haram. Di KSA, ada beberapa siaran langsung daripada sistem penyiaran antaranya Huda-TV, al Jazeera , BBC arabic membuat liputan siaran langsung sembahyang sunat idul adha. Di Malaysia ketika ini masih lagi 9 Zulhijjah yang mana ada sebahagian rakyat yang mungkin sedang berpuasa sunat hari Arafah. Syukur juga RTM Malaysia menyiarkan siaran terus menerus dari Arafah -suatu pencapaian yang baik dalam dunia penyiaran sekarang.

Kebetulan ada wakil wartawan spt (Tn Hj Awang Omar Pengiran Apong) membuat liputan setiap perjalanan Jemaah Haji Malaysia khususnya Jemaah Tabung Haji.Begitu juga jika beberapa media luar negara membuat liputan secara terus menerus situasi di Arafah, Mina dan Majidil Haram

Terbayang betapa sayu hati semua jemaah ketika itu, tetapi terasa waktu itu bagai kilat, cepat berlalu sehingga lidah ini rasa seperti semua hendak diungkapkan agar semua doa didengar oleh Allah swt. ketika itu...

Walaupun tidak mengerjakan haji beberapa perkara sunat bolehlah dilakukan sesuai dengan kemampuan masing-masing. Mendengar sesi soal-jawab dan huraian daripada Ustaz Mohamad Ravi (Salam Baitullah) bersama tetamu temputan di RTM tentang beberapa permasalah Haji dan korban serta perkongsian pengalaman dan juga diselitkan rakaman dan ucap salam dari Jemaah Haji Malaysia di Mekah ketika itu terasa dunia siber tiada yang musykil. Kalau dulu harapkan telegram dan berita sahaja. Kini dah boleh nampak saudara kita melambai-lambai di kaca TV
..masya allah

Wednesday

Episode 10; babak 1 :Kenangan Musim Haji

" Jadilah perjanjian terakhir kamu di kaabah"












Kad pengenalan jemaah haji KSA mesti dipakai. nak ingat khemah arab di Mina kadang-kadang payah jugak...







Kenangan beg yang dikelek semasa di khemah Mina dan Arafah










kelengkapan semasa di khemah dan pergi melontar







Penerbangan haji telah bermula sejak 9 September 2010 dari Malaysia. Jemaah Haji dari seluru pelusuk dunia sedang dalam persiapan untuk mengerjakan rukun Islam ke-5. Di saat dan ketika ini ada juga hati yang masih berdebar-debar menunggu keputusan daripada Tabung Haji sama ada dapat menyahut lambaian kaabah. Bagi kawan-kawan yang berada di bumi ambia ini, kemungkinan sedang membuat persiapan dokumen dan laporan kesihatan. Kebanyakan hati bakal Jemaah ini juga terus akan diuji dengan karenah birokrasi dari bangsa Arab di sini. Setiap orang mempunyai dugaan yang berlainan sama ada terhadap hartabenda, anak-pinak, waris dan saudara yang akan ditinggalkan.Namun debaran ini mungkin tidak sehebat jemaah dari kampung halaman kita masing-masing nun di Malaysia kerana jarak dan zon waktu yang memisahkan adalah sangat jauh dan jika ditakdirkan sesuatu terjadi, hanya kepada Allah sahaja lah segalanya diserahkan.



Ya! pengalaman setiap tahun menghantar saudara -mara ke Kompleks Tabung Haji atau ke Lapangan Terbang adalah saat yang sangat perit bagi sebahagian kita. Sesungguhnya bukan sesuatu itu dipinta berlaku, tetapi semuanya ketentuan Tuhan. Ajal, jodoh dan rezeki adalah di tanganNya. Saya tidak dapat menyambut pulang nenek yang selama ini membela dan menjaga saya ketika zaman sekolah. Ketika menyiapkan perkakas untuk dibawa ke Tanah Suci, kami semua bergurau senda dan buat kelakar kerana biasalah barang makanan memang penuh dalam beg jemaah haji kita. 'Berat macam Batu'! Pasal makanan, perut orang melayu memang tidak boleh pisahkan dari sambal dan serunding. Maklumlah Jemaah Malaysia akan berada di Tanah suci sekurang-kurangnya 40-45 hari. Nasib baik tak bawa tong gas, dapur masak, lesong batu...namun tidak sampai pun hari wukuf berita sedih diterima, bahawa jemaah Malaysia ada yang meninggal di Madinah ketika itu rombongan nenek baru hendak berangkat ke Mekah. Almarhum disemadikan di Madinah..alfatehah. Yang sedih, ketika di lapangan terbang hanya beg saja yang muncul...tiada siapa yang sanggup pergi mengambilnya, tidak sanggup.



Kepada seluruh umah Islam, sanak saudara, handai taulan, sahabat handai yang menjadi tetamu Allah, Semoga mendapat Haji Mabrur.





Monday

Episode9 Babak 1;Tradisi rumah terbuka










rumah terbuka...biasa lah...pak menakan






bekerja semasa musim perayaan...





Salam idul Fitri
Tinggal beberapa hari saja lagi Syawal akan berakhir..alamak..cam ne nak habis posa 6 nih asik pancit je...mane taknye. makan...makan... Tahun ini dapat beraya di kampung halaman. Pheh! Selamat Hari Raya...

Tapi bila lagi nak jumpa yek..Jumpa setahun sekali memang banyak perkara nak cerita sampai berbuih rasa mulut nih. Walau macam mana sekali pun.. yang jauh kita dekatkan..yang dekat kita mesrakan. Rumah terbuka memang tak pernah pun buat kalau dok di kampung. Hari-hari rumah memang terbuka..tak kira saudara mara jauh ke dekat ke suka hatilah nak datang rumah. Tapi memandangkan tahun ini memang mengejar masa...kami tak dok kat rumah sebaliknya pergi beraya ke sana sini kalau tidak tak jumpa saudara mara. Mesti pergi...raya..Cuti yang 'seciput' , berlumba-lumba kami terjah rumah saudara-mara...namun...tak tercapai akal ku...jua..maklumlah..


Kepada sahabat handai, saudara mara adik beradik, dan jiran tetangga yang jauh dan dekat..Ampun maaf dipinta.. selagi hayat dikandung badan budi yang baik tuan semua akan saya kenang jua..!

Friday

Episode 9:Ramadhan Mubarak



Sambutan Ramadhan pada Hijrah 1431 ini telah dapat sama-sama dilaksanakan di Mekah sambil mengerjakan Umrah. Alhamdulillah. Walaupun cuaca sampai tahap 48-50 Celsius kadangkala amat mencabar..terutama kepada anak-anak.
Pengangkutan Oleh SAPTCO sedia berkhidmat dlm kesesakan lalulintas..musim Ramadhan
Amat mengelirukan..setibanya kami di Masjid Tanaim semua parkir kereta tidak dapat digunakan secara percuma seperti sediakala. Jemaah sangat ramai sehingga bas-bas dan 'pic-up' bertali arus sepanjang perjalanan daripada Tanah Halal menuju ke Masjidil Haram. Rupa-rupanya sekatan jalan raya oleh pihak berwajib..telah menhalakan kenderaan kami ke sebuah parkir yang agak luas dan percuma..namun anak2 terpaksa berjalan kaki untuk keluar mendapatkan pengangkutan awam. Dapat lah 'ponca' kalau orang kampung kata kereta prebet sapu lah...dengan bayarannn SR40..memanglah, nak kata apa? dengan barang-barang lagi untuk keluar drp tanah Halal sebelum mendapatkan penginapan. Nak cakap arab lebih-lebih tak reti..nasib baik tahu nama jalan...nak sebut nama hotel pun kekadang dah terlupa..kadang-kadang orang arab ni bukan tahupun nama hotel...lepas tu tunjuk arah jelah guna perkataan Yamen/Yasir (ke kiri/kanan)...trajis jugak kali nih.










Gambar ketika hampir masuk Iftar
Sempadan untuk menyediakan juadah berbuka puasa, makanan sangatlah mewah;
kami di alu-alukan. Syukran!

Di belakang Safa, Jemaah daripada berbagai bangsa dah cop tempat awal-awal. Jam baru 6:25










Perit pancaran matahari, jemaah pada awal 10 Ramadhan seperti keadaan semasa musim Haji.

Sunday

Episode 8: Babak 2: Cuti Musim Panas

Julai 2010 :
Cuaca menjadi semakin panas ..kadang-kadang mencecah 50 Celcius..apa lagi..di sinilah saja tempat yang sesuai....berendam,berendam

Dapat mencuci mate di mall pun ok gak..memandangkan kehangatan World cup semakin memuncak ketika saat-saat penentuan juara..ketika ini apa saja cadangan untuk berjalan atau membeli-belah atau berkelah tiada sambutan lah. Masa untuk menonton TV...

Projek tertunggak boleh dikatakan masa inilah untuk menyiapkan sedikit persiapan untuk syawal..sekarang dah syaaban..Nanti Ramadhan tak banyak masa mungkin lagipun elok lah rasanya masa dihabiskan dengan aktiviti mendekatkan diri memperbanyakkan 'makanan jiwa'..Namun sempat jugalah menyiapkan beberapa projek yang tertangguh juga selama ini, yelah daripada terperam aje dirumah..



Pilih kain untuk baju raya dan cari teknik-teknik manik dan labuci yang sesuai untuk mengindahkan baju raya..



Jun 2010
Ladmark untuk menuju misi ke laut kawasan Dolfin, Yanbu al Bahr (laut -arabic; bahar (plural)


misi mencari ketam

Semoga musim cuti sekolah bagi anak-anak di KSA kali ini tidak banyak melangok (kate orang kampung den!) sebab pada tahun lepas ketika cuti sekolah bagi anak-anak yang sekolah International Sc. di KSA hampir 3 bulan gitu. Ikut orang arab ,musim ..panas...jadi untung jugak tak sekolah musim ni. Suhu sekitar 46-48 Celsius dan pernah mencecah 50-51 celsius begitu agak tidak selesa kalau keluar rumah pada waktu siang. Selalunya warga arab ni dah terkenal memang gemar keluar malam, nak cari orang repair rumah ke, repair paip ker memang lepas magrib paling afdal..( masa tu sesuai nak buat kerja-kerja pembaikpulih).

Kepada rakan-rakan yang telah mula bercuti ke Malaysia dan kemane-mane lah yang teragak, Selamat cuti-cuti Malaysia, atau Selamat Bercuti ..sudah lah. Sehingga nak menunggu masuk sekolah bagi beberapa jenis International Sc. versi Amerika atau Filipina yang sesi masuk sekolah kira-kira Ogos nanti banyak masa anak-anak nak mengadap Game..(segala versi game) yang tersimpan akan jadi rebutan sekarang. Fening lah kepala ana ini macam. Ibu-ibu sudah seperti radio yang terpasang 24jam waktu siaran, mengalahkan siaran World Cup.

Walau apapun aktiviti terperap musim panas bagi ibu-ibu semestinya masak. Sekali masak bukan calang-calang. Semua jenis resepi dah beratur ikut giliran. Tak pasti lepas musim cuti sekolah ni tiba pulak bulan Ramadhan, mungkin dah kering idea kelak nanti..kene makan kebab ajelah agaknya. Musim panas nak pergi berjalan-jalan mungkin tak selesa kecuali mengerjakan Umrah atau menziarah Masjid Nabawi, bunktinya beberap perancangan untuk merayap-rayap ke beberapa bahagian sekitar Saudi (tak jauh lah pun) sudah dibatalkan memandangkan faktor cuaca. Dulu kalau nak mengikut rombongan, selalunya tak kene masa cuti kerja orang bekerja shif (suami), tunggu anak cuti sekolah baru boleh pi jalan-jalan tapi bila tiba musim cuti sekolah musim panas..tak berjalan jugak...

Wednesday

Episode 8 :Ijazah


Cendera hati daripada pengerusi /guru besar . semua dapat lah


Aktiviti kehidupan di tanah air kadang-kadang hanya sibuk dengan kejiranan, anak-anak, keluarga , keluarga mentua, kawan-kawan dan pekerjaan; tapi semenjak berada di tanah Arab ni pengisiannya agak berlainan mentelah kaum wanita tidak patut bebas keluar masuk kedai/mall/shopping compleks dan membuat aktiviti luar rumah tanpa teman atau "waris" yang dekat. Namun kerajaan di sini tidak langsung membiarkan wanita-wanita arab ketandusan ilmu pengetahuan. Pihak kerajaan negeri ada menyediakan pusat-pusat pengajian, masjid, dan sekolah untuk kaum wanita memperdalam ilmu khususnya ilmu al-Quran dan hafazan.

Untuk sesi pengajian penggal Feb-Mei 2010(mungkin penggal 2) di beberapa buah masjid yang mengadakan sesi belajar al-quran sudahpun tamat. Jadi majlis penutup telahpun berlangsung semalam; agak terkejut bagi saya yang baru pertama kali belajar di masjid ini. Bertempat di masjid shankiti al-Oyun, Yanbu; majlis penutup secara sederhana tetapi meriah telah diadakan. Saya yang kebetulan ketinggalan bas pada pagi itu hanya sempat mengenakan abaya hitam je, tak sempat ''touch-up''. Kalau kat arab ni jarang keluar pakai baju glamor, semua sembunyi dalam abaya. Sampai masjid (atau mana-mana tempat majlis dibuat) semua makcik arab akan kembali kepada fitrah wanita yang asal...cantik dan berhias paling glamor yang pernah anda lihat di acara-acara seperti red karpet ''holiwood/ boliwood".

Beberapa puisi dan bacaan ayat-ayat al-quran diperdengarkan. Sijil dan cendera hati diberikan kepada semua anak-anak murid ni. Mungkin tak seberapa tapi sangat mewah juga hadiah dan beberapa door-gift kami dapat. Sijil tu paling ter''kesan'' sebab boleh hafal setakat tu jer... . Dengan berkat doa semua ustazah juga lah jadi pendorong untuk menghafal surah-surah tu. Semester baru nanti lagi bertambah dan ada aktiviti lain lagi kerana bab membetulkan mahraj huruf dah selesai.


sijil ini untuk jadi pendorong. ada yang dah jadi hafizah pun.

Monday

Episode 7: Musim Ziarah dan Umrah



tong air minum di perkarangan Masjid Nabawi

Musim Panaasss...tetapi ramai jemaah yang datang untuk berziarah...walaupun di perkarangan Masjid Nabawi ketika ini waktu menunjukkan hampir masuk waktu Asar...simen diperkarangan masjid masih terasa menyengat panasnya. Sementara menunggu masuk waktu solat Asar, kebanyakkan jemaah ambil 'pot' untuk lepak di sekitar tiang-tiang payung besar. alhamdulillah...sambil meneguk air sejuk...ah nyamannnn.


duduk dibawah lindungan payung masjid

















Kawasan menjadi sesak sebelum dan selepas solat Jumaat di masjid Nabawi. Polis pengawal terpaksa membuat sekatan dengan motor untuk mengelakkan keadaan lebih teruk lagi. Sekitar jam 2 petang kereta sibuk nak keluar pula daripada parkir awam masjid Nabawi.

Friday

Babak 4: Syurga membeli-belah

Untuk entri kali ini mungkin habislah agaknya apa yang nak diceritakan untuk percutian kali ini. Surga membeli belah Parndorf. Ini merupakan kawasan membelibelah macam jualan kilanglah. Orang kalau sebut jualan kilang mungkin harganya adalah lebih murah..tapi kalau dah matawang Euro...(mmmmm) tunggu ada "BIG SALE" jugak. Kita BIG SALE lagi..tapi manusia tetap ramai. Kawasan ini merupakan jalan menuju ke Bratislava atau boleh sampai juga ke Prague ..jauh dari bandar...nun perjalanan ke ladang-ladang anggur.

Layan mate yeee!!!!



kedai tepi-tepi outlet ...


Keseluruhan kawasan sangat lah besar...tahan kaki jeah kalau nak masuk semua...dan tahan hati




Jenama yang boleh diterokai... mumkinnn!!!


Kedai makan ini di Budapest, Hungary. ...bolehlah dimakann



Ni pasar ...macam pasar mingguan, atau psar Tani..barang agak murah..semua ada Kat arab pun tadak jual barang begini... FLOHMART tak jauh dari bandar Vienna


Episode 6: Babak 3: Taman Tema dan rekreasi

Entri seterusnya akan merayau-rayau ke taman yang terdapat di Istana Schumbrun la banyak pulak tempatnya..tak per kalau tak sempat datang esok pulaklah.. kalau dah main taman....anak anak selalunya tak ingat dunia...





Papan tanda lokasi taman-taman, taman maze dan taman Labyrinth. Isssh macam masuk zaman cerita donggeng orang putih pulak..

Taman maze..dah sesat ni tak tau nak kluar macm mane?


Dari taman ni boleh ke taman-taman lain lagi..

ya!.Taman bunga istana yang dikawal...takut kene ambik bunga...







Tuesday

Episode 6: babak 2: Muzium dan memorial


National Museum


Zirafah ni masuk cam ner mak..."kene tanggal kulit dan isi dulu..awet letak bahan kimia kemudian masuk bahan dalam badan mcm puppet then masuk muzium semula.". lebih kurang lah gitu, nanti kene jadi zoologist baru reti..

Beberapa jenis batu permata dan barang kemas kegunaan raja-raja Austria.


spesies burung


Tiket masuk ke beberapa buah muzium yang terletak di Schonbrum, Stephansplatz atau Belvede..yang menempatkan muzium ketenteraan, muzium Sisi (nama panggilan permaisuri), moden Art, teknologi , muzium diRaja dll. tiket dalam matawang Euro la...

Beberapa barang arkib yang telah digunakan untuk buat makanan pencuci mulut di zaman Monarki Habsburg, Austria. Ada beberapa barangan lain sepert barangan tembaga, porcelin dan kristal dpamerkan juga.


di hadapan tiang Parliment Austria. Musim cut1 sekolah juga ketika ini bagi anak-anak rakyat Austria. Macam nak pose untuk kulit album pulak..


Di belakang adalah menara telikomunikasi dan di hadapan adalah banggunan muzium ketenteraan.





berdiri di depan bunga jam..agak nye lah,di Stadpark. Kat sini rama orang yang bercinta tgh duduk duduk. Ada juga yang mntak sedekah kat taman ni tapi secara profesional iaiatu dengan bermain violin ala-ala mozart.


MuseumQuartier Wein ni ada museum arkitek, Kunsthalle Wein , Leopold museum Museum of Moden Art dan Zoom Children's Museum. Satu kawasan ada 4 jenis muzium gitu.. sengal kaki ooo nak jalan..Museum of Natural History pula menempatkan beribu-ribu spesies haiwan yang telah diawetkan. Muzium Sisi pula adalah muzium yang meletakkan segala kelengkapan dan barang kegunaan permasuri (Elisabeth nama betul) di beberapa istana yang dipunyainya termasuk Hofburg, Schonbrunn di Austria.