Monday

Doa kepada anak-anak

Dulu pernah jigak melawan cakap emak. Tapi sampai la ni belum lah lagi buat menangis kecuali masa bujang bujang sebelum dapat jodoh. Bila nak kawin?Bile nak kawin? mak kekadang bertanya dan mencadangkan buah fikiran yang membuatkan hatinya sedih bile ingatkan nite ni lambat laku (lambat kawin la..) Tapi soal moral dan disiplin aku memang tak pernah melawan. Walaupun duduk dengan nenek. Orang tua lagi.. tak pernah suruhan orang tua aku lawan. Tapi dapat kat anak-anak yang mula membesar, cakap sikit ade je idea nak bantah. Pandai betul. Banyak ayat. Bukan pandai membuat ayat-ayat Bahasa Melayu tetapi banyak alasan. Suruh lipat kain , "ala asik orang je". Ye la nak suruh sape lagi. Kalau ade orang gaji patut le. Suruh basuh kasut sendiri pun merungut.
Ni ada ketika aku berasa kecil hati pada anak-anak. Tapi akal mereka belum sampai tahap di bawah sedar la kot. Perlu bimbingan. Tapi aku sentiasa berdoa anak-anak aku terutama anak sulong, janganlah buat maknya ini seperti penceramah bebas. Cakap, cakap dan cakap. Pesan ahli motivasi; anak-anak perlu diingatkan 100 kali. Akupun tak jemu la bercakap asal mereka ingat semua pesan aku. Aku ni orang kampung terlalu kolot dek disiplin. Kalau tak boleh, memang dah tak boleh tawar-menawar.
Semua ibu-ibu yang maklum tentang hal seperti ini mungkin boleh terima tetapi kekadang cemburu dengan anak orang lain. Dengar kate je, depan orang baik, hormat orang tua. Mintak-mintak anak-anak aku jangan lah over acting!!! Aku ni didikan sederhana je. Ape aku amalkan mendidik anak pun ikut level mereka sekarang. IQ anak-anak kot berbeza-beza, mungkin tak sama dengan level IQ aku, ini menjadikan impian aku kekadang tak kesampaian dalam melihat setiap pencapaian anak-anak.

Wahai anak-anak! jangan lah derhaka kepada orang tua. Aku doa selalu supaya mereka semua sentiasa dilindungi dan dirahmati ALLAH.

No comments: