Friday

Episode 17: babak 2- Marhaba bikum


masjid Quba

Musim jemaah umrah datang....sejak Mac lalu saudara dan rakan datang mengerjakan umrah ke Baitullah serta ziarah ke tempat-tempat yang sering menjadi tumpuan jemaah umrah seantero dunia. Musim sejuk  kini telah berlalu; cuaca menjadi agak panas sedikit demi sedikit perubahan cuaca agak terasa ketara walaupun di Madinah atau Mekah telah turun hujan pada awal April  lalu...alhamdulillah. Kalau di bahagian lain negara Arab mungkin hujan sekejap sekejap..tapi di Mekah jarang-jarang kita terima hujan. Alhamdulillah walau apapun keadaannya sudah 3 tahun tinggal di KSA..dah jadi kebiasaan.

Di Mekah suhu sudah meningkat sekitar 36-38 Celcius. Perit jugak kadang-kadang terasa pancaran matahari walaupun jam 11 pagi..apa lagi kalau solat zohor di dataran kaabah. Walau apapun, jemaah dari Malaysia harap tahu menjaga diri dan kesihatan. Memanglah kalau kali pertama datang kita sangat kagum dan kalau boleh tidak mahu melepaskan peluang untuk sentiasa mengadap dan bersujud di Baitullah, Allahuakbar! namun sentiasa jaga diri memandangkan kawasan di Dataran Baitullah juga sedang dinaiktaraf dan agak bersesak juga ketika mana jemaah datang serentak.

sebahagian daripada kawasan dataran
Alharam sedang dinaiktaraf , juga beberapa tempat di kawasan saie dan dataran baitullah.

1 comment:

KAHERAH said...

Canggih tul blog ni laaaa..

Alhamdulillah ye kak..rezeki kita berada di sini..Leh ke mekah dan Madinah..Mudahan rezeki itu akan sentiasa ada kelak..Dengan izin ALLAH..